deklaracja dostępności
wyszukiwarka
Dok. z dnia: 24.05.2019
Podpisał: prof. dr hab. Stanisław Tabisz
Status: obowiązujące

uchwała.pdf

Uchwała nr 33/2019

Senatu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
z dnia 24 maja 2019 r.

w sprawie wytycznych dla rady szkoły doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w zakresie tworzenia opisów kształcenia w szkole doktorskiej w tym w szczególności programu kształcenia w szkole doktorskiej

Działając na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.) oraz § 11 pkt 2 Statutu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (zwanej dalej ASP), mając na uwadze konieczność ujednolicenia zasad tworzenia dokumentacji kształcenia w szkole doktorskiej prowadzonej w ASP, Senat ASP uchwala, co następuje:
§1
Szkoła doktorska prowadzona jest w ASP na podstawie uchwalonego przez Senat ASP Regulaminu szkoły doktorskiej ASP.

§2
Opis kształcenia w szkole doktorskiej powinien zawierać co najmniej zdefiniowane, spójne efekty uczenia się oraz program z przypisanymi punktami ECTS (w tym program zajęć) prowadzący do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się.

§3
Programy kształcenia szkoły doktorskiej i zakładane efekty uczenia się są ustalane przez radę szkoły doktorskiej.
§4
Program kształcenia w szkole doktorskiej powinien co najmniej określać:
1) ogólne informacje na temat szkoły doktorskiej,
2) liczbę semestrów,
3) przedmioty kształcenia wraz z podziałem na rodzaje zajęć (np. wykład, ćwiczenia, seminarium),
4) zajęcia zorganizowane z wyszczególnieniem na zajęcia obowiązkowe, fakultatywne: rozwijające umiejętności zawodowe, umiejętności dydaktyczne oraz praktyki zawodowe, wymiar godzinowy, liczbę przypisanych punktów ECTS,
5) pracę naukowo-artystyczną prowadzącą do przygotowania rozprawy doktorskiej
doktora wraz z liczbą punktów ECTS,
6) moduły zajęć - zajęcia lub grupy zajęć - wraz z przypisaniem do każdego modułu zakładanych efektów uczenia się oraz liczby punktów ECTS,
7) łączny wymiar zajęć,
8) łączną liczbę punktów ECTS,
9) zasady oceny realizacji programu kształcenia w szkole doktorskiej, w tym prowadzenia badań naukowych przez doktorantów,
10) program zajęć w szkole doktorskiej.

§5
Program kształcenia w szkole doktorskiej, o którym mowa w §4 powinien być zgodny
z następującymi wytycznymi szczegółowymi:
1) opracowany program kształcenia zapewnia osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się właściwych dla dyscypliny artystycznej, umożliwiając poddanie się ocenie śródokresowej oraz możliwości złożenia rozprawy doktorskiej.
2) część programu kształcenia wymaga obecności uczestników w prowadzącej je jednostce organizacyjnej i jest realizowana w formie zajęć dydaktycznych i pracy badawczej wymagających współpracy nauczycieli akademickich lub promotorów/promotorów pomocniczych i doktorantów.
3) realizacja programu przygotowuje do pracy o charakterze badawczym lub badawczo-rozwojowym, a w szczególności prowadzi do osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie:
a) wiedzy na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dziedziny związanej z obszarem prowadzonych badań naukowych, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki lub sztuki oraz o charakterze szczegółowym, odpowiadające obszarowi prowadzonych badań naukowych, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki lub sztuki,
b) umiejętności związanych z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych lub artystycznych, a także związanych z metodyką i techniką prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowych technologii w kształceniu studentów,
c) kompetencji społecznych odnoszących się do działalności artystyczno–badawczej i społecznej roli artysty.
4) Realizacja programu przygotowuje również do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.

§6
1. Ogólne informacje dotyczące szkoły doktorskiej, powinny zawierać:
a) określenie dyscypliny
b) poziom kształcenia
c) czas trwania kształcenia
d) sylwetkę kandydata
e) sylwetkę absolwenta, kwalifikacje uzyskiwane przez absolwenta
f) zgodność działania szkoły ze strategią i misją uczelni, cel kształcenia
g) wymagania wstępne oraz warunki i tryb rekrutacji do szkoły doktorskiej
h) wymiar, zasady i formy odbywania praktyk zawodowych.

2. Opracowany program kształcenia w szkole doktorskiej prowadzi do osiągnięcia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji określonych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 z późn. zm.) umożliwiając uzyskanie stopnia naukowego doktora.

3. Zdefiniowane zakładane efekty uczenia się w szkole doktorskiej:
1) powinny być spójne,
2) powinny być wyrażone w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
3) powinny mieć wiarygodny, rzetelny i przejrzysty system oceny stopnia ich osiągnięcia,
4) powinny być właściwe dla dyscypliny, której dotyczy program kształcenia szkoły doktorskiej

§7
Szczegółowy sposób projektowania dokumentacji kształcenia, w tym programu kształcenia w szkole doktorskiej określi Rektor w formie zarządzenia.

§8
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

(-) prof. Stanisław Tabisz
Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

 

Data zmiany Edytowany przez Powód zmiany
28.05.2019 14:12Magdalena LitewkapublikacjaWersja aktualna